Hochelagoshima mon amour

Hochelagoshima mon amour se présente sous la forme d’une angoisse factice et mensongère. Celle d’un territoire occupé sous les armes et les bombes. Ce territoire; c’est le mien. Ses rivages, ses lieux intimes, ceux de mon enfance, des lieux qui me sont chers et que je partage avec d’autres. Sont introduits au  passage ces souvenirs fantasmés ; divers éléments de mémoires aveuglément volés ici et là, appartenant à d’autres, mais qui en même temps font partie d’un imaginaire collectif partagé.

Fantasmagories d’un Québec sous l’occupation, le surréalisme et le ridicule de ces faux souvenirs se mélangent à la crainte d’une violence sourde et lointaine, mais on ne peut plus réelle et à proximité de nous tous.

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Hochelagoshima my love presents itself in the form of a fictional and surreal lie. It is a phantasmagoria, a story of a territory occupied under weapons and bombs. The land is mine, the one from my childhood and from my adult life: places that are precious and meaningful to me.

Tiny lies on terrible realities using both film and digital photography, it explores the boundaries of image creative process in photojournalism and how visual “truth” is built in an Age of technologies and instant access to images.

Through screen captures from random internet researches and photographs took across Montreal and my home region Charlevoix (both made on film and combined afterwards), the project presents itself as a imaginary trip in the aftermath of an imaginary conflict. Meanwhile, Hochelagoshima my love questions this troubling familiarity we have towards violence and war, towards its now banal representations.

In a country that never faced war, the burlesque of these images could be ridiculous if they were not the echoes of not-so-far conflicts, peripheral to our quiet daily life…